Talon entisöinti oli suuri projekti

Rakennuksen ostaminen

Jo ennen Oma Tupa -yhdistyksen perustamista Matti Huusari oli inventoinut talon kunnon. Vaikka yli kymmenen vuoden kylmillään ja tyhjillään olo oli aiheuttanut vakavia vaurioita, ei talon tila ollut korjauksen kannalta toivoton.

Heti yhdistyksen perustamisen jälkeen alkoi ostomahdollisuuksien selvittely. Samoin arvioitiin huolellisesti tekniset kunnostusmahdollisuudet. Haravoitiin mahdolliset rahoittajatahot sekä ideoitiin talon käyttöä ja käyttäjiä.

Kahden vuoden kypsyttelyn jälkeen Ikaalisten Säästöpankki suostui myymään talon. Kaupan rahoittajaksi tuli Ikaalisissa toimiva Suomen Harmonikkaliitto ry, joka osti käyttöaikaa Omalta Tuvalta ostohinnan verran.

Hankkeen muiksi rahoittajiksi lupautuivat Pirkanmaan TE-keskus, Opetusministeriö/Suomen Kotiseutuliitto, Pirkanmaan ympäristökeskus sekä Ikaalisten kaupunki. Avustusten yhteissumma oli 690 000 euroa. Hankkeen lainoittajaksi ryhtyi Ikaalisten Osuuspankki. Talon korjaustyön valmistuessa yhdistyksellä oli lainaa oli 616 000 euroa. Lainaa on maksettu talosta saaduilla käyttötuloilla, vuokratuloilla ja ravintolan tuotoilla. Lainaa on maksettu takaisin jo 5/6 alkuperäisestä summasta.

Kunnostustyö alkoivat 2001

Oman Tuvan kunnostustyöt alkoivat tammikuussa 2001. Marraskuun ensimmäisenä päivänä 2002 vietettiin harjakaisia, ja jo samana päivänä alkoi opetustoiminta opetustiloissa. Juhlatilat saatiin käyttökuntoon kesäkuussa 2003. Talon päädyssä oleva toimisto/asunto valmistui saman vuoden lokakuussa. Oman Tuvan uudelleenvihkiäisiä vietettiin 22. marraskuuta 2003. Juhlassa maaherra puhui kauniita sanoja, ja tervehdyksiään toivat monet arvokkaat yhteistyötahot.

Osaajat asialla

Rakennussuunnittelun teki arkkitehti Matti Huusari ja rakennesuunnittelun rakennusinsinööri Kari Ylinen. LVI-suunnittelun toteutti Veli-Pekka Nyppeli ja sähkösuunnittelun teki Taito Naskali. Rakennustyön johtajana olivat Seppo Kivelä sekä elokuussa vuonna 2005 edesmennyt Jarmo Viitanen. Työmaalla työskenteli eripituisia aikoja kuusitoista ammattimiestä. Yhdistyksen jäsenet ja ystävät ovat tehneet yli 16 000 talkootyötuntia. Vaikeimpia hirsi- ja ovipaikkaustöitä tekivät Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen rakennusrestaurointiartesaaniopiskelijat yhteensä lähes 3600 tuntia rakennusrestauroija Aki Sulosen johdolla.

Suurin muutos aikaisempaan tapahtui talotekniikassa. Koneellisen ilmastoinnin sekä sähkö- ja tietotekniikan sovittaminen vanhan talon runkoon oli haasteellinen tehtävä. Rakennustyössä käytettiin vanhoja menetelmiä, puukuitulevyjä, paperitapetteja ja pellavaöljymaaleja. Vatupassi oli "kielletty" työkalu. Naulapyssyn käyttöä yritettiin rajoittaa, kuitenkin huonolla menestyksellä.

Yhteinen asia

Monet yritykset ja yhteisöt auttoivat korjaustyötä avustuksin ja roimin alennuksin. Ikaalilaiset henkilöt ja yhteisöt ovat osallistuneet kustannuksiin ostamalla 170 euron hintaisia nimikkotuoleja toistasataa kappaletta.

Terve hirsirakennus

Opetuskäyttöön kunnostettiin rakennuksen toinen kerros, ensimmäisen kerroksen itäpään tilat sekä kellari, joissa pinta-alaa on yhteensä 675 neliömetriä. Juhlasali, näyttämö, kahvio sekä aulatilat, joissa pinta-alaa on yhteensä 510 neliömetriä, ovat entisessä käytössään. Entisiin kunnan toimiston tiloihin piti tulla insinööritoimiston tilat, mutta ne vuokrattiin asunnoksi. Huone ja tupakeittiö ovat pinta-alaltaan 48 neliömetriä. Opetustiloissa toimi vuoteen 2010 asti Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen muotoilu- ja mallinnus -koulutus sekä pienoismallinrakennuskoulutus. IKATAn muutettua muihin tiloihin Omalle Tuvalle asettui vastaperustettu osuuskunta Kulttuurikampus.

Syksystä 2014 lähtien Oman Tuvan 2. kerroksessa olevat tilat olivat Ikaalisten keskustan koulun käytössä ns. väistötiloina, kun varsinainen koulu osoittautui homeen turmelemaksi. Oma Tupa sen sijaan on terve hirsirakennus, jota eivät sisäilmaongelmat vaivaa.